בית "להיוולד מחדש" - המרכז הישראלי לנשימה מודעת - סודות הנשימה - פרק 3
הסוד ה-3 של הנשימה:
הקשר ההדוק בין הנשימה למצב הנפשי שלנו
סודות הנשימה - פרק 3
אפשר למשול את הרגשות שלנו לגלים בים. לעיתים הים שקט ואנו רגועים
ונינוחים. ולעיתים הים גלי וסוער ואנו בסערת רגשות וטלטלה פנימית.
 
הרגשות שלנו מתחלפים ללא הרף במהלך היום – רגע אחד אנו מרגישים נפלא, אנו מאושרים ושמחים, ובתוך רגע הרגשות יכולים להפוך לשליליים ולפתע אנו במצב רוח ירוד, כועסים או עצובים.
אותו שינוי פתאומי במצב הרוח יכול לנבוע ממילה ששמענו, שיר שהזכיר לנו משהו עצוב, מחשבה של פחד, או כל דבר אחר שהציף בתוכנו את אותו רגש שלילי.
 
בדרך כלל אנו לא שמים כלל לב מה גרם לנפילה במצב הרוח שלנו, וכפי שציינו קודם, מספיקה מחשבה אחת קטנה על מנת לשנות את מצב הרוח שלנו.
 
מצב רוח שלילי השתלט עליכם ככה משום מקום, ואתם רק רוצים לחזור
ולהרגיש טוב כמו קודם.
אז מה אתם יכולים לעשות בכל זמן על מנת להחזיר את מצב הרגשות לקדמותו?
 
נעזר בתרגיל פשוט של נשימה על מנת להרגיע את הרגשות.
1)     בתחילה, נתבונן לכמה שניות על הנשימה שלנו – האם היא סדירה ורגועה, או שהיא מהירה ולא סדירה, או שאולי היא חנוקה ואיטית... פשוט נשים לב איך אנו נושמים...
2)     כעת ניקח סידרה  של 5 נשימות עמוקות אל הבטן, ואז 2 נשימות עמוקות אל החזה, ואז שוב 5 נשימות עמוקות אל הבטן, כאשר את השאיפות אנו לוקחים באיטיות דרך האף,
ומוציאים את האוויר מהפה באיטיות ובמתינות.
3)     אנו משלימים את התהליך בהתבוננות של כמה דקות על הנשימה אשר נכנסת ויוצאת מהאף בשלווה.
 
במידה ואתם עדיין מרגישים את אותם רגשות שליליים בגופכם בצעו את התרגיל המתקדם יותר אשר מופיע בסוף הפרק.
 
  • מדוע זה קורה? מדוע קיימת אצלנו טלטלה חוזרת ונשנית של רגשות?  למה אנו לא שומרים על יציבות נפשית לאורך זמן?
התשובה קשורה לגוף שלנו ולמחשבות שנכנסות ללא הפסקה.
הגוף שלנו צובר במהלך החיים אינספור רגשות שליליים מודחקים,
אשר פשוט "יושבים" במקומות שונים בגוף ופוגעים באיכות הנשימה שלנו.
אותם רגשות מודחקים עולים אל פני השטח, בכל פעם שמחשבה או גירוי
חיצוני מפעילים אותם מחדש.
 
ניקח דוגמא פשוטה: אם יש לנו מגיל 3 זיכרון שלילי שבו מישהו צעק עלינו או השפיל אותנו. זה גרם לנו לחוש מפוחדים וחלשים והתחלנו לנשום בצורה מהירה ושטחית בעקבות זה.
זיכרון זה של כאב נפשי בדרך כלל ייחקק בגוף שלנו ויישאר שם שנים רבות.
אותו זיכרון כואב יחול לצוף על פני השטח גם 30 שנה אחרי, כאשר מישהו יעיר לנו הערה שתישמע לנו מעליבה - ואז בשבריר שנייה, כל התחושות שחשנו אז בגיל 3 יחזרו עכשיו בשיא העוצמה, ואנו אפילו לא נבין למה.
אנו נרגיש לפתע מפוחדים וחלשים כאילו משום מקום וגם הנשימה יכולה להיות מהירה ושטחית בדיוק כפי שהייתה בגיל 3.
 
ניתן בעזרת טכניקה מתקדמת של נשימה מודעת (ריברסינג), להגיע אל אותו רגש מודחק מגיל 3 ולשחרר את אותו לצמיתות, כך שהוא לא יוכל לצוף שוב אל פני השטח במהלך החיים.

 
בכל סוג של מצב נפשי הנשימה שלנו משתנה בהתאם:
- כאשר אנו כועסים, השאיפות שלנו יהפכו לקצרות ומהירות והנשיפות יהפכו לחזקות ומהירות.
- פחד כפי שציינו קודם, יהפוך את הנשימות שלנו למהירות ושטחיות.
- אשמה גורמת לנשיפה מוגבלת וחנוקה, ותחושה כוללת שאנו "על הפנים".
- חוסר סבלנות גורם לנשימות קצרות, קופצניות  ללא סדר מותאם, ומתח בקדמת החזה.
לעומת זאת, רגשות כמו אהבה ושימחה מתבטאים בנשימות עמוקות, סדורות ונינוחות, ותחושת רגיעה וקבלה עצמית בכל הגוף.
 
כלומר, בכל פעם שאנו כועסים, מצוברחים, משועממים, כואבים או פוחדים, הנשימה שלנו משתנה והיא הופכת להיות לא טבעית.
היות והנשימה והמצב הנפשי כה תלויים זה בזה, נוכל על ידי שינוי של דפוס הנשימה שלנו לשנות גם את המצב הנפשי שלנו. ותירגול רצוני של נשימות רגועות ונינוחות, יכול להחזיר אותנו להרגשה טבעית ונכונה של שימחה ואהבה.
 
במילים אחרות  - תוכלו לשלוט בצורה מושלמת על הרגשות שלכם בכך שתלמדו לשלוט על הנשימה שלכם.
וזוהי אחת המתנות הגדולות ביותר שתוכלו להעניק לעצמכם.
חישבו על מצב בו אתם בדיכאון עמוק, אתם בקושי נושמים בעקבות אותו הדיכאון, ואז אתם מחליטים לצאת מאותו הדיכאון דרך הנשימה – אתם פשוט מחליטים לנשום כמו שצריך, והדיכאון יחלוף לו כלא היה. אין לו ברירה אחרת. זה פשוט עד כדי כך !
 
אז איך אנו עושים זאת? איך מסלקים רגשות לא נעימים ובמקומם מכניסים רגשות של אהבה ושלווה?
מבצעים את התרגול הבא:
 
תרגול מתקדם להתמרת רגשות
בצעו את התרגיל בכל פעם שאתם שמצב הרוח שלכם ירוד, או בכל פעם שאתם חווים רגשות של אשמה, כעס, פחד או כל רגש שלילי אחר.

1)     תרגלו תחילה לדקות ספורות טכניקה של נשימה אשר תרגיע את הגוף שלכם. אתם יכולים להשתמש בשתי הטכניקות אשר ניתנו בפרק 1 של סודות הנשימה (ספירת נשימות או התבוננות בנשימות).
2)     שבו זקוף או שיכבו על הגב, עיצמו את העיניים והמשיכו להרפות את הגוף עד אשר כל הגוף ירגיש נינוח ושליו.
3)     העבירו את המודעות שלכם לאותו רגש שלילי. בידקו היכן בדיוק אתם מרגישים אותו בתוך הגוף – האם הוא מורגש בבטן, בחזה, בראש, בכתפיים או בכל מקום אחר בגוף.
4)     כעת פשוט נישמו אל אותו האזור בגוף. ברגע שאתם מתמקדים באזור כלשהוא בגוףאתם נושמים אליו אוטומטית. אם אתם לא בטוחים אתם יכולים גם לשים את ידכם עלאותו האזור.
      ניתן להשתמש כאן גם בדמיון ולדמיין שאור בהיר נכנס דרך הנשימה אל אותו אזור בגוף שבו שוכן אותו הרגש. 
      נישמו לאותו מקום בגוף עד אשר תרגישו הקלה או שחרור מוחלט של אותו הרגש.
      בסופו של דבר, דמיינו שאותו הרגש יוצא מן הגוף דרך כפות הרגליים ומשתחרר אל תוך האדמה.
5)     בידקו בגוף האם קיים עדיין רגש לא נעים גם במקומות אחרים בגוף. אם כן, אז חיזרו על הסעיף הקודם שוב עם מקומות נוספים בגוף ככל שתרצו.
6)     נישמו למשך דקה או שתיים נשימות סרעפת.
7)     תעברו שוב על כל הגוף לבדוק אם נשארו בגוף רגשות לא נעימים, ואם כן, חיזרושוב על סעיפים 4-6.
8)     כעת, נסו להעלות מהדמיון זיכרון בו הייתם שמחים ומאושרים או נסו לדמות רגש שלאהבה. חושו בגוף היכן אותו הרגש מתבטא ונישמו לשם והעצימו את אותה תחושה טובה.
      הרגישו כעת שאותה תחושה נעימה ואוהבת מתפשטת אל כל    הגוף, ודמיינו שכל הגוף שלכם מלא באור ושימחה.
9)     נישמו למשך דקה או שתיים נשימות סרעפת.
10)  עשו לבסוף בדיקה יסודית חוזרת של ההרגשה הכללית שלכם. אם אתם חשים עדייןברגש לא נעים, חיזרו שוב על סעיפים 8-9. 
 
אל תשכחו אף פעם – הבחירה להרגיש טוב בכל רגע היא שלכם בלבד.
צריך רק לנשום, ואתם כבר שם :-)
 
להתראות בפרק הבא,
 
אוהבים,
 
טלי וחנן זהר



רוצה להזמין חבר למדריך החינמי?
באפשרותך לשתף חבר ולשלוח לו מידע על המדריך החינמי "סודות הנשימה לחיים בריאים ומאושרים".
אנו נשלח לו מייל בודד עם הזמנה להצטרף למדריך.
המלצה לחבר מתבצעת דרך הקישור:
http://www.rebirthing.co.il/add_friend.html




רוצה לדעת עוד על נשימה?
טכניקת הנשימה היעילה ביותר והחוויתית ביותר היא הנשימה המודעת (הריברסינג).
אנו מזמינים אותך לאחת מהסדנאות שלנו בנשימה מודעת אשר מתקיימות בתל אביב. הארועים הקרובים שלנו מופיעים בקישור:
http://www.rebirthing.co.il
 

 
לפרטים נוספים ניתן ליצור קשר גם בטלפון: 077-4566947  או בדוא"ל:  hanantali@gmail.com
עיצוב גרפי: סטודיו עדנה ריקלין