בית "להיוולד מחדש" - המרכז הישראלי לנשימה מודעת - סודות הנשימה - פרק 2
הסוד ה-2 של הנשימה:
הנשימה והשפעתה המכרעת
על בריאות הגוף שלנו
סודות הנשימה - פרק 2
לאיכות הנשימה יש קשר ישיר לבריאות הגוף. מערכות רבות בגוף תלויות
במערכת הנשימה, ואם הנשימה רדודה או לא נכונה, זה ישפיע ישירות על גופנו.
הגוף זקוק לנשימה נכונה על מנת לתפעל את עצמו כראוי ולקבל את האנרגיה המספקת לפעילויות השוטפות שלו.
 
מדוע ככל שאנו מתבגרים הגוף שלנו בדרך כלל חלש יותר וחולה יותר? 
יש לכך קשר הדוק לאיכות התזונה שלנו, לסביבה בה גדלנו ולפעילות הגופנית שבה עסקנו במהלך החיים.
אך, מקום נכבד מאד ברשימה של "המזיקים" לגוף לאורך זמן תופסת הנשימה הרדודה והלא נכונה.
 
ראשית ניגע בסוגיה חשובה, והיא נשימה דרך האף מול נשימה דרך הפה, כאשר נשימה דרך האף יעילה ובריאה הרבה יותר מנשימה דרך הפה.
 
אחד הדברים החשובים שעלינו ללמוד לגבי נשימה הוא כיצד לנשום דרך האף באופן קבוע, ולהתגבר על ההרגל של נשימה דרך הפה.
מנגנון הנשימה שלנו בנוי כך שאנו יכולים לנשום גם דרך נחירי האף וגם דרך הפה, כאשר הראשון יביא לנו בריאות וחוזק והאחר יביא לנו חולשה.
היתרון העצום של האף הוא בכך שהוא גם מסנן את האוויר וגם מחמם אותו.
בתעלות האף קיימת שכבת שערות מיקרוסקופיות ורירית הקולטות חלקיקי אבק ומזהמים אחרים.
 
כאשר אנו נושמים דרך הפה, אין שום דבר בין הפה לריאות אשר מסנן את האוויר, או משהו אשר ימנע מאבק לחדור ישירות לתוך הריאות.
כל אותו לכלוך אשר נכנס דרך הפה ישירות לריאות משאיר את מערכת הנשימה ללא הגנה.
גם האוויר אשר נכנס קר דרך הפה יכול לפגוע באיברי הנשימה.
 
במדריך זה אנו נתרגל טכניקות נשימה דרך האף, אשר ישפרו משמעותית את איכות הנשימה שלכם, ומי שנושם בעיקר דרך הפה, יוכל התנסות בנשימה נכונה דרך האף ובסופו של דבר לנשום כל הזמן דרך האף.
כל אחד אשר רוצה לשפר את איכות הנשימה שלו דרך האף,
מוזמן לבצע את התרגיל הבא:
 
תרגיל לפתיחת מעברי האף
הקדישו לתרגיל זה בהתחלה  15-20 דקות, כאשר בהדרגה תוכלו גם לנשום לפרקי זמן ארוכים יותר.
1)     שיכבו על הגב, הרפו את הגוף ונישמו רגיל.
2)     כעת התחילו לשאוף ולנשוף רק דרך האף, בעדינות וללא קול. הדגש כאן הוא על כך שהנשימות
צריכות להיות עדינות מאד בהתחלה, שקטות ורגועות.
3)     הגבירו בהדרגה את קצב הנשימה דרך האף ובאותו הזמן העמיקו את הנשימות.
4)     חשוב להגביר את הקצב במתינות כך שכל התהליך יהיה מהנה עבורכם. אנו מתחילים עם נשימות רכות ככל האפשר שהופכות בהדרגה לגדולות ככל האפשר.

אם במהלך התרגיל אתם מרגישים אי נוחות או סחרחורת, פשוט מתנו את הנשימות כך שתרגישו שוב בנוח.
 
טכניקת נשימה נוספת שיכולה לשפר מאוד את בריאותכם ואת איכות הנשימה שלכם היא הנשימה המודעת – ריברסינג.
זוהי טכניקה עוצמתית, אשר מבוצעת בפעמים הראשונות עם מטפל מיומן, ולאחר מכן ניתן לחוות את התהליך גם לבד. תהליך זה מבוסס על טכניקת נשימה פשוטה של נשימה מעגלית (אין הפסקה בין השאיפה לנשיפה).
אפשר לקרוא עוד על הטכניקה באתר שלנו.
 
 
-------------------------------------------------------------------------------------
 
קיימים 3 סוגים עיקריים של הרגלי נשימה:
  1. נשימה גבוהה (לעצם הבריח)
  2. נשימה אמצעית (למרכז החזה)
  3. נשימה נמוכה (נשימת סרעפת)
 
נשימה גבוהה
נשימה זו נקראת גם נשימת עצם הבריח, היות והאוויר שנכנס מנפח בעיקר את האזור של עצם הבריח.
זוהי הנשימה הנחותה ביותר היות והיא דורשת מאמץ גדול מהגוף והתועלת שהיא מפיקה היא הנמוכה ביותר – הגוף מקבל כמות מינימלית של חמצן ואנרגיה.
 
נשימה אמצעית
נקראת גם נשימת צלעות. טובה בהרבה מנשימה גבוהה היות והיא מפעילה חלק גדול יותר של הריאות, והיא מפעילה יותר את הסרעפת – השריר העיקרי של מערכת הנשימה.
היא גם דורשת פחות מאמץ גופני ויותר חמצן מגיע לגוף דרכה.
 
נשימה נמוכה (נשימת סרעפת)
הנשימה הטובה והיעילה ביותר מכל השלוש. היא דורשת מאמץ מינימלי מהגוף והתועלת שלה מקסימלית מבחינת חמצן ואנרגיה. נשימת סרעפת מפעילה את רוב שרירי הנשימה, וממלאה חלק גדול של הריאות.
 
רוב האנשים לא נושמים נשימת סרעפת אלא נשימה אמצעית או גבוהה, ולא מספקים לגופם את מנת החמצן והאנרגיה שדרושה לו.
תרגול ממושך של נשימת סרעפת יעניק לגופכם חיוניות ובריאות, ובהדרגה נשימה זו תהפוך להרגל ותוכלו ליהנות ממנה בכל זמן.
נלמד כעת כיצד מתבצעת נשימת סרעפת:
 
תרגול נשימת סרעפת
  1. שבו או שיכבו על הגב, אפשר גם עם כרית נמוכה מתחת לראש, בעיניים פקוחות או עצומות.הרפו את כל הגוף ונשמו נשימה רגילה.
  2. הניחו יד אחת על הבטן, ממש מתחת לעצם החזה (על שריר הסרעפת), ואת היד השניההניחו על מרכז החזה מעט מתחת הפטמות.
  3. התחילו לשאוף דרך האף באיטיות, בצורה חלקה ועמוקה ככל האפשר וללא מאמץ. היד המונחת על הבטן צריכה להתרומם בזמן השאיפה. צריכה להיות תנועה קלה בלבד של האצבעות המונחות על החזה.
  4. הוציאו את האוויר דרך שפתיים קפוצות באיטיות, בצורה חלקה ועמוקה ככל הניתן וללא מאמץ. בעת הנשיפה, על היד שמונחת על הבטן לנוע מטה בעת שהבטן יורדת.
  5. חיזרו על צעדים 3 ו-4 פעמים אחדות, פעם אחר פעם.
  6. הרפו את כל הגוף ונוחו.
תרגלו בהתחלה את נשימת הסרעפת במשך כמה דקות ועלו בהדרגה לכמה זמן שאתם רוצים.
 
קיימת דרך רביעית של נשימה אשר נקראת נשימה שלמה אשר אותה אנו מלמדים בקורסים מתקדמים שלנו, והיא טובה ויעילה אף יותר מנשימת סרעפת.  
 
היתרונות של נשימת סרעפת הם רבים:
נשימת סרעפת מעודדת חילוף גזים יעיל בבסיס הריאות ובכך משפיעה לטובה על כל מערכות הגוף.
ניקח לדוגמא את העור: כאשר העור מקבל את כמות החמצן שהוא צריך הוא יהיה בריא הרבה יותר וניקוי הרעלים דרך העור יתבצע ביעילות.
איכות הדם תלויה רבות גם בחימצון יעיל אשר מתבצע בריאות, וכאשר יש חוסר בחמצן בריאות אז גם איכות הדם תרד, והדם יהיה פחות נקי.
נשימת סרעפת תאפשר ניקוי אפקטיבי של הדם וחימצון יעיל ובכך היא מסייעת להשיג בריאות מקסימלית.
מערכת העיכול פועלת ביעילות רבה יותר בנשימה נכונה. האוכל סופח אליו חמצן מהדם אשר נחוץ לו לעיכול, ונשימה נכונה תספק את החמצן הנחוץ לעיכול יעיל ומהיר.
 
יש עוד אינספור יתרונות לנשימת סרעפת, אבל בסופו של דבר המטרה שלנו היא לשמור על גוף בריא, להרגיש טוב כל הזמן וליהנות מהגוף שלנו.
 
להתראות בפרק הבא,
 
באהבה,
 
טלי וחנן זהר


רוצה להזמין חבר למדריך החינמי?
באפשרותך לשתף חבר ולשלוח לו מידע על המדריך החינמי "סודות הנשימה לחיים בריאים ומאושרים".
אנו נשלח לו מייל בודד עם הזמנה להצטרף למדריך.
המלצה לחבר מתבצעת דרך הקישור:
http://www.rebirthing.co.il/add_friend.html




רוצה לדעת עוד על נשימה?
טכניקת הנשימה היעילה ביותר והחוויתית ביותר היא הנשימה המודעת (הריברסינג).
אנו מזמינים אותך לאחת מהסדנאות שלנו בנשימה מודעת אשר מתקיימות בתל אביב. הארועים הקרובים שלנו מופיעים בקישור:
http://www.rebirthing.co.il

 

 
לפרטים נוספים ניתן ליצור קשר גם בטלפון: 077-4566947  או בדוא"ל:  hanantali@gmail.com
עיצוב גרפי: סטודיו עדנה ריקלין